به گزارش خبرگزاری ایسنا، هواپیماهای بدون سرنشین از قابلیت پرواز در شب و استفاده در مأموریتهای شناسایی طولانی پرواز برخوردار هستند، اما محققان بدنبال توسعه عملکردهای پهپادها برای مأموریتهایی دریایی و نجات سرنشینان کشتیهای غرقشده هستند.
امین ریگی، مدیر لابراتوار RTS در تهران، با همکاری سعید طالبی، مسعود نوروزی، حسین صفری، مجید سعیدی و امین میرآخورلی طرح ربات امداد هوایی پارس را ارائه کردهاند؛ هدف اصلی طراحی این ربات، نجات افراد در حال غرق شدن در نزدیکی خطوط ساحلی بویژه در حوزه دریاچه خزر عنوان شده است.
از فناوریهای جدیدی برای هدایت و مسیریابی ربات امدادی پارس استفاده شده كه شامل پردازندههای تصویر و صدا، خلبان خودکار، هوش مصنوعی و آرایه ای از حسگرهای مختلف است.
این طرح مفهومیشامل یک کوادکوپتر مجهز به سه حلقه نجات غریق است که با استفاده از دوربین مجهز به حسگر سنجش حرارت، وجود قربانیان را در میان امواج دریا بویژه در شرایط تاریکی شب تشخیص داده و حلقههای نجات را در نزدیکی آنها درون آب رها میکند.
ویژگیهای برجستهای پارس را به یک ربات امدادی منحصر به فرد تبدیل کرده؛ این ربات ضدآب بوده و قادر به فرود روی دریا است، از کابین کنترل مرکزی روی کشتی هدایت میشود، مجهز به دوربینهای حرارتی و سیستم روشنایی LED بوده و از قابلیت بازگشت به محل اولیه از طریق سیستم GPS برخوردار است.
ربات امداد هوایی پارس میتواند باتریهای خود را در ایستگاه شارژ خورشیدی کشتیهای اطراف شارژ کند.
طرح اولیه شامل سه حلقه نجات غریق است که قابلیت افزایش تا 15 حلقه را نیز در نمونههای پیشرفتهتر دارد؛ تیم طراحی در حال ساخت نمونه اولیه ربات پارس هستند و تست ساحلی آن نیز تا چند ماه آینده انجام خواهد شد.