به گزارش مارین نیوز، در طی این پروژه 477 هزار مترمكعب لایروبی در مجاورت 2900 متر اسكله رو رو، تانكر و كانتینری بندر جبل علی انجام شده كه طی آن عمق اسكلههای تانكر و رو رو از ده ونیم به یازده و نیم متر و آبخور اسكلههای كانتینری شماره 14 و 16 و 17 این بندر از 14 به 16متر رسیده است.
با تكمیل این پروژه، هماكنون اسكلههای بندر جبل علی امكان بستن همزمان 10 فروند كشتی كانتینربر (هریك تا ظرفیت 18000 TEU) را پیدا کردهاند. البته لازم به ذکر است که هنوز هیچ کشتى کانتینربری که ظرفیت حمل 18000 TEU را داشته باشد، در دنیا به آب انداخته نشده و ساخت این نوع از كشتیها قرار است ظرف 3 تا 4 سال آینده به اتمام برسد و توسط خطوط معتبر كشتیرانی جهان به مرحله بهرهبرداری برسند.
بندر جبل علی 22 اسكله كانتینری و 78 دستگاه انواع گنتری كرین را برای ارائه خدمات به كشتیهای كانتینربر غولپیكر دنیا گردهم آورده و در اوایل سال جاری میلادی بود كه كشتی ماركوپولو، بعنوان بزرگترین كشتی كانتینربر حال حاضر جهان كه ظرفیت حمل 16000 TEU كانتینر را دارد، در این بندر پهلو گرفت.
بندر جبلعلی امارات كه هماكنون هاب منطقه محسوب میشود، با تكمیل طرح توسعه ترمینال 2 و نیز پایان ساخت و ساز و تجهیز ترمینال 3 كه تا سال 2014 انجام میشود، ظرفیت آن را به 19 میلیون TEU در سال میرساند.
بنادر دبی ظرف ده سال گذشته (2003 تا پایان 2012)، 100 میلیون TEU عملیات كانتینری داشتهاند. البته از سال 1979 (سال آغاز به كار بندر جبل علی) تا پایان سال 2012، بالغ بر 135 میلیون TEU عملیات كانتینری در بنادر جبل علی و پورت راشد به انجام رسیده است.
این در حالی است كه بندر شهیدرجایی، بعنوان بزرگترین بندر تجاری ایران، از سال 2003 تا پایان سال 2013 و در طی 10 سال موفق به انجام عملیات 18 میلیون و 500 هزار TEU كانتینر شده و مسؤولان سازمان بنادر و دریانوردی وعده دادهاند با تكمیل فاز دوم طرح توسعه بندر شهیدرجایی (كه 1010 متر از اسكلههای یال شرقی آن در اسفندماه سال 1392 بدون تجهیزات و قبل از خاتمه لایروبی كامل آن افتتاح شده)، بندرعباس را پس از دستیابی به ظرفیت 6 میلیون TEU به هاب منطقه تبدیل میكنند كه البته زمان مشخصی برای تحقق این وعده اعلام نشده است.