تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۱۷۷۷۵
تعداد بازدید: ۶۰۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

پیشنهاد جدید برای تأمین مالی ساخت دکل‏های دریایی

مدیرعامل شركت مهندسی و مدیریت صف-رزموند با بیان اینکه «تنها بهانه یا دلیلی که تاکنون مانع تعریف سفارش‏های ساخت دکل دریایی شده، عدم تأمین منابع مالی لازم از سوی شرکت ملی نفت بوده است»، اعلام کرد: برای رفع این مشکل پیشنهادی را آماده و ارائه کرده‏ایم.

به گزارش خبرنگار مارین نیوز، محمد کسائیان که عصر دیروز در سمینار «فرصت‏ها و چالش‏های تأمین دکل‏های حفاری دریایی» سخن می‏گفت؛ توضیح داد: پس از جلساتی که دو سال قبل در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) تشکیل شد، نهایتا در مورد تعداد دکل‏های مورد نیاز کشور برای ساخت در داخل به عدد 22 رسیدیم که نهایتا هیأت دولت ساخت 16 دکل دریایی در داخل را تصویب و ارزش هر دستگاه را 165 میلیون دلار تعیین کرد.

وی با بیان اینکه «فعال شدن این پروژه می‏تواند در رونق صنعت دریایی و حتی اقتصاد کشور مؤثر باشد»، گفت: دانش فنی، تجربه ساخت و یاردهای مجهز و مورد نیاز برای اجرای این پروژه‏ها نیز در داخل وجود دارد و ظاهرا تنها مشکل، کمبود منابع مالی برای تعریف سفارش‏هاست.

مدیرعامل شركت مهندسی و مدیریت صف-رزموند با اشاره به دریافت لیسانس، ثبت اختراع و گواهینامه‏های مربوط به طراحی پایه و تفصیلی جک‏آپ توسط این شرکت افزود: هر گواهینامه‏ای را که بهره‏برداران خواستند، گرفتیم؛ اما حالا که گرفته‏ایم، علاقه‏ای به دیدن آنها ندارند و یا می‏گویند برای ساخت پول نداریم.

وی با اشاره به اینکه «دولت در مصوبه خود تأمین 75 درصد منابع ساخت داخل دکل‏های دریایی را از منابع صندوق توسعه ملی و یا خط اعتباری چین متعهد شده است»، توضیح داد: قرار بود 25 درصد منابع اولیه از سوی شرکت ملی نفت و یا بهره‏برداران تأمین شود که به دلیل عدم تحقق آن، تاکنون هیچ پروژه‏ای تعریف نشده است.

کسائیان با بیان اینکه «تنها دلیل یا بهانه تعریف نشده سفارش‏ها تأمین نشدن منابع 25 درصدی بوده است»، از ارائه پیشنهادی در این زمینه خبر داد و گفت: طبق این پیشنهاد، از آنجا که برای سفارش خارجی هم بهره‏برداران حداقل باید 15 درصد ارزش پروژه را در ابتدا بپردازند، ما آمادگی داریم 10 درصد مابه التفاوت را از طریق گروه خود تأمین کنیم تا با 75 درصد منابع صندوق توسعه ملی، امکان کار فراهم شود.

وی با اشاره به فعال شدن صنایع وابسته و سازندگان تجهیزات در صورت تعریف پروژه ساخت 16 دکل دریایی در داخل، اعلام کرد: حتی اگر تنها 10 دستگاه از این دکل‏ها قطعی شود؛ 540 وینچ مورد نیاز خواهد بود که بازار بسیار مناسبی است و می‏تواند زمینه ورود سرمایه‏گذاران و صنعتگران به این حوزه را فراهم آورد.

 مدیرعامل شركت مهندسی و مدیریت صف-رزموند با بیان اینکه «این شرکت طرح فازبندی افزایش سهم داخل در ساخت دکل‏های دریایی را ارائه کرده است»، گفت: متأسفانه تاکنون توجهی به این طرح نیز نشده است. 

ارسال نظر