تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۶۰۵۰
تعداد بازدید: ۱۶۶۴
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹

مهار معجزه‌ آسای فوران چاه شماره 2 قدیم میدان سروش

با تلاش فراوان و سرعت عمل مثال‌ زدنی تیم مدیریت بحران شرکت نفت فلات قاره ایران منطقه بهرگان، فوران چاه شماره 2 قدیم میدان سروش پیش از آغاز، به طرزی معجزه‌ آسا مهار شد و از بروز خسارات فاجعه ‌بار برای محیط زیست و منابع ملی جلوگیری به عمل آمد.
به گزارش مارین نیوز، ساعت 9 صبح روز سه‌ شنبه 27 آذرماه پس از اعلام گزارش سکو مبنی بر مشاهده نشتی شدید از چاه شماره 2 قدیم میدان سروش، بلافاصله تیم مدیریت بحران شرکت نفت فلات قاره ایران متشکل از عملیات تولید، مهندسی بهره‌ برداری، مجتمع سروش و نوروز، HSE، خدمات چاه ‌پیمایی، مهندسی حفاری، مهندسی تکمیل چاه و عملیات دریایی با برگزاری جلسه ‌ای اضطراری به صورت ویدیوکنفرانس با مسئولان سکو، طرح عملیات مهار نشتی شدید چاه را تعریف و ابلاغ کردند. 
بر این اساس، بلافاصله با هماهنگی منطقه خارگ، کشتی تعمیراتی "چمپیون" به محل چاه شماره 2 اعزام شد. سپس تیم یاد شده برای ارزیابی و امکان‌ سنجی راه‌ های دسترسی چاه، با بالگرد به سمت سکوی سروش حرکت کرد، تا پس از مشاهده محل حادثه با ارائه سناریوهای مختلف به تصمیم واحدی برسند. این گروه در جلسه دوم مدیریت بحران، پس از مشاهده مدارک و اسناد موجود بلافاصله با کشتی "کارن 3" به همراه مسئولان سکوی سروش به محل چاه شماره 2 رفتند و سناریوهای مختلف برای دسترسی به تاج چاه و رفع نشتی تعیین و اولویت ‌بندی گردید. بر این اساس، کلیه الزامات ایمنی و تجهیزات مورد نیاز از قبیل آماده‌ باش کشتی‌ های آتشخوار، ارسال فوم و OSE از منطقه و تقسیم آنها بر روی شناورها، آماده به کار نمودن بوم محاصره‌ کننده نفت و اسکیمر جمع‌ کننده نفت پیش از رسیدن کشتی "چمپیون" فراهم گردید.


پس از رسیدن کشتی "چمپیون" با وجود تاریکی هوا و شرایط بسیار بد جوی، تیم ‌های بحران و عملیات، راهی محل چاه شماره 2 شدند. دسترسی به تاج چاه با سبد توسط "کرین" کشتی چمپیون به دلیل شرایط بسیار ناایمن سکوها، تاریکی هوا، خرابی دریا و خطرات ناشی از نشت نفت و گاز میسر نشد و ادامه کار به صبح و استفاده از روشنایی روز موکول شد.
نبود پله تا ارتفاع زیادی از سطح آب، نبود پهلوگیر کشتی، شرایط نامساعد جوی و خرابی دریا، خطر انفجار و آتش ‌سوزی به واسطه نزدیکی دودکش کشتی به محل نشتی نفت و گاز و ... از مهمترین چالش ‌ها و محدودیت‌ های پیش ‌روی این عملیات بود.
همه راه‌ های برنامه ‌ریزی شده برای دسترسی به تاج چاه از سوی دریا با وجود ریسک فراوان بررسی شد که متاسفانه موفقیت‌ آمیز نبود، بنابراین آخرین راه ممکن از طریق هوایی بود که باید اجرا می ‌شد. 
در این راستا عملیات هلی ‌برد با تجربه خلبانان بالگردهای شرکت پاسکو با موفقیت به انجام رسید و آقایان مجید عسگری و میلاد رضوی از نفرات ورزیده خدمات چاه ‌ها و سکوی سروش با جسارت و از خود گذشتگی بر روی هلی ‌دک سکوی مرکزی پا گذاشتند. (این سکو با پل به سکوی سرچاهی چاه شماره 2 متصل است.) 
عملیات رفع نشتی بر روی چاه با فرستادن تجهیزات مورد نیاز به روی سکو از این طریق، با ریسک بسیار بالا آغاز شد و پس از حدود سه ساعت تلاش بی ‌وقفه روی شیرآلات تاج سرچاهی در زیر بارش شدید نفت و گاز، خوشبختانه بدون هیچگونه حادثه ‌ای و با موفقیت کامل به انجام رسید. در تمام طول عملیات جهت وزش باد و نشتی نفت و گاز در نظر گرفته شد تا ریسک انجام کار به حداقل برسد. 
براساس اعلام روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران منطقه بهرگان این عملیات با هدایت مدیریت امور تولید در ستاد و فرماندهی مستقیم آن در صحنه توسط مهندس رجب‌ خانی رییس منطقه خارگ انجام شد که خوشبختانه از بروز فاجعه ملی زیست محیطی جلوگیری به عمل آمد و می ‌تواند به عنوان تجربه ‌ای در سایر عملیات‌ ها و مدیریت بحران ‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

گفتنی است، برنامه‌ریزی برای بازسازی و نوسازی جاکت این چاه توسط کشتی تعمیراتی "چمپیون" در حال انجام است. 


لازم به ذکر است در این عملیات، تاریخچه چاه شماره 2 حاوی اطلاعات حفاری، تکمیل، تولید و ... و آخرین شرایط چاه پس از جنگ تحمیلی از اسناد موجود استخراج شد، شرایط کنونی مخزن با توجه به تغییرات اخیر و اطلاعات فشارسنجی چاه‌ ها نیز ارزیابی و علل بروز نشتی چاه ریشه‌ یابی گردید. پایانه صادراتی خلیج فارس نیز پشتیبانی لجستیکی مناسبی از این عملیات انجام داد که در راستای مسیر عملیاتی بسیار مفید بود. 

ارسال نظر