دبیر اتحادیه مالکان کشتی با تأکید بر اینکه ضرورت دارد در بخش کشتیرانی هم کمیته ضد تحریم داشته باشیم، گفت: در کشور ما کمیته ای با عنوان کمیته مبارزه با تحریم ها وجود ندارد، اما با کم کاری عده ای از مدیران در خود تحریمی فعال هستیم.
به گزارش مارین نیوز، دبیر اتحادیه مالکان کشتی با بیان اینکه قطعاً اگر سوخت برای شناورهای تجاری با نرخ مناسب تری در اختیار ناوگان کشتیرانی قرار گیرد، این در قیمت تمام شده کالا مؤثر است، به فارس گفت: در حوزه شناورهای تجاری پیگیری های زیادی داشتیم، این شناورها تجاری کالاهای صادراتی را به کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس نظیر قطر، امارات، کویت و عمان جابه جا می کنند.
یحیی ضیایی مهرجردی تأکید کرد: همه دنیا از شناورهای ملکی کشورشان به شکل خاصی حمایت می کنند، به طور مثال در عوارض بندری به آنها تخفیف می دهند و جایی تخفیف می دهند که این ناوگان نسبت به ناوگان خارجی قابل تخفیف باشد و در همه دنیا این کار انجام می شود؛ کشور روسیه برای شناورهایی که در حوزه دریای خزر فعال هستند، مزیت هایی در نظر می گیرد به عنوان مثال اگر قرار باشد یک شناور روسی و یک شناور خارجی وارد بندر آستاراخان شود، اولویت با شناور روسی است تا پهلوگیری کند، ضمن آنکه بسته های حمایتی برای شناورهای ملکی کشور خود دارند.
لزوم تشکیل کمیته ضد تحریم
ضیائی مهرجردی با محکومکردن تحریم ها علیه کشور ادامه داد: ما پیشنهاد داده ایم همانطور که رئیس جمهور آمریکا کمیته تحریم علیه ایران راه اندازی کرده است، ما هم در کنار ستاد اقتصاد مقاومتی، کمیته ضد تحریم در حوزه های مختلف ایجاد کنیم تا با بررسی مشکلات، نحوه حل و فصل آن را بررسی کند.
وی افزود: در کشور ما کمیته ای با عنوان کمیته مبارزه با تحریم ها وجود ندارد، اما با کم کاری عده ای از مدیران در خود تحریمی فعال هستیم.
اگر هزینه تمام شده برای مالکان کشتی کاهش یابد قیمت خدمات هم کمتر می شود
دبیر اتحادیه مالکان کشتی تأکید کرد: همه تلاش ما این است که هزینه تمام شده برای مالکان کشتی را تا جایی که می توانیم کاهش دهیم تا بدین ترتیب بتوانند خدمات بهتری به صاحبان کالا بدهند و قیمت خدمات تمام شده خود را کاهش دهند تا بتوانند در بازارهای رقابتی جای پایی برای خود فراهم کنند.
همکاری مثبت سازمان بنادر در تعریف بسته های حمایتی تعرفه ای در تحریم ها
ضیائی مهرجردی با بیان اینکه در بنادر دو نوع تعرفه داریم، افزود: یکی تعرفه بر کشتی و دیگری تعرفه بر کالا است که موضوع ما تعرفه بر کشتی است که در اینباره می توان به عوارض ورود به بندر، مباحث یدک کش ها، چراغ دریایی، لایروبی و غیره اشاره کرد که در حوزه عوارض بر کشتی است.
وی ادامه داد: ما به دنبال کاهش قیمت تعرفه عوارض بر کشتی هستیم تا کشتی ها راحتتر به بنادر تردد کنند و هزینه های هنگفت متحمل نشود.
دبیر اتحادیه مالکان کشتی درباره انتظارات تعرفه ای از سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: دراینباره در حال مذاکره با سازمان بنادر و دریانوردی هستیم تا بسته های حمایتی تعرفه ای در فضای تحریم ها داشته باشیم که البته نگاه سازمان بنادر و دریانوردی در این حوزه مثبت است، اما هنوز آن بسته ها عملیاتی نشده است.