مدیرعامل شركت کشتی سازی و خدمات دریایی امواج براق گفت: هم اکنون که قیمت ارز تغییر پیدا کرده است واقعا خرید شناور از خارج مخصوصا شناورهای دست دوم به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست درحالیکه با حمایت می توانیم تمام شناورهای مورد نیاز کشور را بسازیم.
به گزارش مارین نیوز، مدیرعامل شركت کشتی سازی و خدمات دریایی امواج براق در گفتگویی با این پایگاه خبری، اظهار داشت: با توجه به اینکه گردشگری دریایی در کشور به خصوص در جنوب نیاز به توسعه دارد، شناور مسافربری ساخته ایم که تمام بخش های آن از طراحی تا ساخت توسط متخصصان داخلی انجام گرفته است.
مالك علیمحمدی ادامه داد: مدیریت ثبت شناورهای سازمان بنادر و دریانوردی از این شناور بازدید کرده است و مکاتبات لازم آن در حال انجام است و قرار است این شناور در بندرگاه بوشهر به آب انداخته شود.
وی با بیان اینکه موتور آن از نوع واترجت می باشد و استانداردهای بین المللی برای ساخت آن رعایت شده که توسط موسسه رده بندی ایرانیان تایید و بازرسی های اولیه و ثانویه آن انجام شده است، افزود: در زمان به آب اندازی هم بازرسی نهایی توسط این موسسه انجام خواهد شد.
علیمحمدی ضمن اعلام اینکه جنس شناور جی آر پی (فایبرگلاس) است، بیان داشت: این شناور با طول 18.5 متر، عرض 7.5 متر، عمق 2.75 متر و آبخور 1 متر می باشد که می تواند با ظرفیت 150 نفر به عنوان مسافربری انجام وظیفه نماید.
این مدیر باتجربه صنعت كشتی سازی با بیان اینکه این شناور طوری طراحی شده که زاویه زیر شناور بسیار تیز می باشد تا بتواند در موج ها براحتی حرکت کند و تلاطم نداشته باشد، خاطرنشان کرد: از این طراحی برای ساخت شناورهای خدماتی هم می توان استفاده کرد.
وی گفت: این شناور با سرمایه بخش خصوصی ساخته شده است و در پاسخ به این سوال که چرا از تسهیلات استفاده نکرده اند، بیان داشت: صندوق توسعه صنایع دریایی حدود 2 سال قبل موافقت کرده بود که تسهیلات بدهد و نامه آن را هم برای پرداخت 800 میلیون تومان وام به اضافه 260 هزار دلار برای موتورها و سیستم رانش شناور صادر کرده بودند، اما متاسفانه چون نرخ آن خیلی بالا بود نتوانستیم آن را دریافت کنیم. البته هم اکنون اعلام کرده اند تسهیلات با نرخ پایین دارند که آنقدر شرایط دریافت آن سخت است که منصرف شدیم.
علیمحمدی ادامه داد: براین اساس بدنه کامل را با سرمایه گذاری بخش خصوصی ساختیم. برای خرید ماشین آلات هم به زمان افزایش نرخ ارز خوردیم که باعث گردید هزینه خرید لوازم چندین برابر شود.
وی افزود: در نهایت موتورها و سیستم رانش را از داخل تهیه کردیم که هزینه ها کمتر شود، سیستم واتر جت شناور تست شده و خوب است. تمام سعی خود را کرده ایم تجهیزات را از صنایع داخلی تهیه کنیم. بیش از 90% این شناور ایرانی است و با توجه به همه مشکلات در مقایسه با نمونه خارجی ساخت این شناور صرفه جویی ارزی قابل توجهی دارد.
این مدیر صنعت كشتی سازی خاطر نشان کرد: برای ساخت این شناور همکاری خوبی بخش خصوصی با ما داشتند بخصوص موسسه رده بندی ایرانیان که قرار شده است بخاطر حمایت از صنایع داخلی هزینه بازررسی های انجام شده را بعد از به آب اندازی و کسب درآمد شناور دریافت کنند.
وی با بیان اینکه بسیاری از کارگاه ها و کارخانجات کوچک شناور سازی در بوشهر، آبادان و ... بدون کار هستند و با بحران مواجه شده اند، درحالیکه توان ساخت تمامی انواع شناورهای مورد نیاز کشور را در همین کارگاه ها داریم، افزود: هم اکنون خرید شناور از خارج و مخصوصا شناورهای دست دوم به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست و می توانیم با حمایت همه شناورهای مورد نیاز کشور را در ایران بسازیم.
مدیرعامل شركت امواج براق در پایان تاکید کرد: با حمایت های دولت می توانیم با ساخت شناور و کشتی های مورد نیاز کشور ضمن ایجاد اشتغال برای جوانان کشورمان از خروج ارز نیز جلوگیری نماییم.