تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۹۷۳۶
تعداد بازدید: ۱۶۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۴ - ۰۰:۴۷

مهندسی دریایی؛ پشتوانه امنیت ملی / آنچه نداریم: اعتماد داخلی

مهندسی دریایی؛ پشتوانه امنیت ملی / آنچه نداریم: اعتماد داخلی
نماینده رئیس‌جمهور در توسعه دریامحور، در نهمین همایش بین‌المللی صنایع فراساحل مهندسی دریایی را ستون امنیت ملی و عامل رقابت جهانی ایران معرفی کرد و تاکید کرد که مشکل امروز این صنعت نه کمبود فناوری، بلکه فقدان اعتماد داخلی است.

به گزارش مارین‌نیوز، علی عبدالعلی‌زاده، نماینده رئیس‌جمهور در هماهنگی اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریامحور، در مراسم افتتاحیه نهمین همایش بین‌المللی صنایع فراساحل که ۲۰ آبان ۱۴۰۴ در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، از چرخش جدی دولت در مدیریت آب و سیاست‌گذاری شهری سخن گفت.

آب خلیج فارس؛ ستون اصلی امنیت آبی تهران
عبدالعلی‌زاده با اشاره به تکمیل پروژه انتقال آب خلیج فارس به تهران با طول حدود هزار کیلومتر، آن را «تنها منبع مطمئن آب شرب پایتخت» عنوان کرد و گفت تصمیم رسمی دولت، رفع چالش‌های تهران در همان موقعیت فعلی است.
به‌گفته او، خروج طرح انتقال پایتخت از دستور کار، نتیجه همین رویکرد جدید است؛ رویکردی که او آن را «عبور از منطق جابه‌جایی بحران» و حرکت به‌سوی مدیریت علمی منابع توصیف کرد.

رقابت مهندسی ایران در میادین مشترک
نماینده رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه بخش مهمی از ذخایر نفت و گاز ایران در میادین مشترک دریایی قرار دارد، گفت رقابت مهندسی ایران با کشورهای پیشرفته «کاملاً جدی» است.
او افزود: فشار تحریم‌ها سبب شد کشور بیش‌ازپیش به دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی در مهندسی دریایی و فراساحل اتکا کند؛ اتکایی که امروز در پروژه‌های زیرساختی مشاهده می‌شود.

شیلات؛ ظرفیت‌های زمین‌مانده و هزینه‌های رو به افزایش
عبدالعلی‌زاده تجهیزات ناکافی در صید فانوس‌ماهیان را یکی از موانع بهره‌برداری از این ذخایر دانست؛ موضوعی که به وابستگی به واردات پودر ماهی انجامیده است.
او با اشاره به مشکلاتی مانند افزایش هزینه خوراک، ضعف رعایت استانداردهای بهداشتی و رشد قیمت تمام‌شده گفت این عوامل رقابت‌پذیری محصولات شیلاتی ایران را در بازارهای جهانی کاهش داده است.

فناوری‌های آب‌شیرین‌کن؛ پاسخ اقلیم جدید
با تأکید بر اثرات تغییر اقلیم و کاهش منابع آب شیرین، نماینده رئیس‌جمهور توسعه آب‌شیرین‌کن‌ها و بهره‌گیری از آب‌های شور را «ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای ایران و منطقه» دانست.
او همچنین جلبک‌ها و گیاهان دریایی را از «منابع غذایی و صنعتی آینده» کشور معرفی کرد.

کشتی‌سازی و صنایع فراساحل؛ بحران اعتماد، نه کمبود فناوری
عبدالعلی‌زاده در بخش مهمی از سخنان خود به شکاف میان توان صنعتی کشور و میزان اعتماد سفارش‌دهندگان داخلی اشاره کرد: صدرا و ایزوایکو توان ساخت کشتی اقیانوس‌پیما را دارند، اما هنوز صنعت نفت ترجیح می‌دهد از خارج خرید کند.
او با یادآوری ساخت نفتکش‌های صادراتی برای ونزوئلا، گفت اگر توان مهندسی داخلی تقویت نشود، کشور از رقابت جهانی عقب می‌ماند.
به‌گفته او، با وجود تجربه موفق ایزوایکو در تعمیر کشتی‌های غول‌پیکر، هنوز در داخل «کسی جرأت نمی‌کند حتی سفارش ۳۰ هزار تنی بدهد.»
عبدالعلی‌زاده با اشاره به اینکه هرچند در گذشته ضعف‌هایی وجود داشته، اما امروز سازندگان داخلی به استانداردها و جدول‌های زمان‌بندی پایبندند و سازوکارهای تضمین کیفیت برای جلب اعتماد مشتری ایجاد شده است، گفت با توجه به عمر ۶۰ ساله کشتی‌ها، مهندسی باید در تمام دوره بهره‌برداری همراه آن باشد و «مشکل امروز صنعت، کمبود فناوری نیست؛ کمبود اعتماد داخلی است.

دانشگاه‌ها؛ بازیگران اصلی رقابت آینده
عبدالعلی‌زاده با تقدیر از دانشکده مکانیک دانشگاه شریف و دکتر عباس پور رئیس همایش به‌خاطر دو دهه فعالیت در حوزه مهندسی دریایی، خطاب به دانشگاهیان گفت: مهندسی دریایی میدان رقابت جهانی است؛ اگر عقب بمانیم، دیگران منتظر ما نمی‌مانند.
او آینده صنایع فراساحل و کشتی‌سازی را وابسته به حضور فعال دانشگاه‌ها، تقویت مهندسی داخلی و توسعه فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی دانست.

یادآور می‌شود، نهمین همایش بین‌المللی صنایع فراساحل ایران در روزهای ۲۰ و ۲۱ آبان‌ماه در حال برگزاری است. این رویداد که با مشارکت دانشگاه صنعتی شریف، انجمن مهندسی دریایی ایران و حمایت ارگان‌ها و شرکت‌های دریایی کشور برگزار می‌شود، با هدف بررسی آخرین دستاوردها، فرصت‌ها و چالش‌های توسعه دریامحور کشور طراحی شده است.

/

ارسال نظر