به گزارش خبرنگار مارین نیوز، مهندس امیر بابایی امروز طی سخنانی در اولین سمینار «چالشهای سیستم الكتریكال در صنعت كشتیسازی داخلی» افزود: پراكنده بودن بخشهای مختلف صنعت دریایی و فعالیت جزیرهای آنها، از مشكلات جدی این صنعت است كه انتظار میرفت با تشكیل شورایعالی صنایع دریایی، مرتفع شود.
وی با بیان اینكه «تا وقتی چالشهای اصلی صنعت دریایی حل نشود، حركت منفرد نیروها و شركتها حاصلی در بر نخواهد داشت»، تصریح كرد: برای رفع مشكلات سازندگان، همه گروههای ذینفع باید گردهم آیند و محل این امر هم، شورایعالی صنایع دریایی است.
رییس كمیته كشتیسازی انجمن مهندسی دریایی ایران در ادامه با انتقاد از اینكه «در نشستها و جلسات جامعه دریایی، همواره شاهد اتهامزنی طرفین به هم هستیم»، گفت: به جای این كار، باید به پرسشهای اصلی پاسخ دهیم. باید ببینیم چه داریم؟ آیا سیاستهای صنعت دریایی تدوین شده و آیا سیاستهای موجود، متناسب با نیاز كشور هست یا خیر؟
این فعال دریایی كشور با بیان اینكه «كشورهایی چون انگلستان در مقطعی به این نتیجه رسیدند كه كلا صنعت كشتیسازی را تعطیل كنند»، تصریح كرد: ما حتی به چنین موضوعی هم، فكر نكردهایم و صرفا به كارهای پراكنده در بخشهای دولتی و خصوصی و پیشرفت كند پروژهها دل خوش كردهایم.
بابایی با اشاره به تكمیل نبودن زنجیره تولید در صنعت كشتیسازی ایران افزود: در بخشهای مختلف، كارهای متفاوتی انجام شده؛ اما هیچ یك از مراحل تولید هنوز كامل نیست.
وی با بیان اینكه «عمده سرمایهگذاری و توجه در صنایع دریایی كشور معطوف به ایجاد زیرساختها بوده است»، توضیح داد: بعنوان نمونه، در صدرا پس از ساخت تعدادی شناور متوسط در دو دهه پیش، سرمایهگذاری عظیمی صورت گرفت كه ایجاد جزیره صنعتی و یاردهای صنایع فراساحل از جمله آنها بود. در ایزوایكو نیز سرمایهگذاری زیادی در حوزه زیرساخت شده، اما هنوز حاصلی در بر نداشته است.
معاون هماهنگكننده سازمان صنایع دریایی افزود: این حجم از سرمایهگذاری در حوزه زیرساخت، در حالی انجام شد كه زنجیره ساخت كشتی مورد توجه قرار نگرفت و بویژه توجه نشد كه مهمترین بخش ساخت كشتی، حوزه طراحی و مهندسی است.
وی از خرید و تأمین تجهیزات، كنترل كیفیت، نظارت و بازرسی و مدیریت اجرا بعنوان دیگر بخشهای زنجیره تولید نام برد و گفت: در حوزه مدیریت اجرا همچنان سنتی عمل میشود؛ در حالیكه صنعت كشتیسازی دنیا از سطح پیش آمادهسازی (CKD) تجهیزات گذشته و در حال حاضر، به پیش آمادهسازی سیستمها روی آورده و در كارخانجات كشتیسازی، صرفا سیستمهای آماده نصب و مونتاژ میشوند.
بابایی همچنین گفت: ما اطلاعات پیمانكاران متخصص صنعت دریایی را جمعآوری و آنها را رتبهبندی نكردهایم؛ در نتیجه، كشتیسازان به شكل سلیقهای با هر پیمانكار و سازندهای كار میكنند.
رییس كمیته كشتیسازی انجمن مهندسی دریایی ایران بیتوجهی به نیروی كار متخصص و مدركگرایی را دیگر مشكل صنعت كشتیسازی دانست و گفت: در حالیكه در كارخانجات ساخت كشتی دنیا در ازای هر مهندس، 5 تا 6 تكنسین وجود دارد؛ در صنایع ایران، تعداد مهندسین از تكنسینها بیشتر است كه عامل آن هم، مدركگرایی و فاصله حقوق مهندسین با تكنسینهاست.
وی با بیان اینكه «حوزههایی چون برشكاری، نصب، اجرای بدنه و... در صنایع كشتیسازی توسط تكنسینها اجرا میشود»، افزود: كشتیسازیهای دنیا این مسأله را درك كردهاند و با پرداخت حقوق و مزایای بالا به تكنسینها، آنها را روی چشم میگذارند.
بابایی با اشاره به افزایش رشتههای كارشناسی ارشد و دكتری در حوزه مهندسی دریا در دانشگاههای كشور تصریح كرد: فارغالتحصیلان این سطح، حاضر نیستند لباس كار بپوشند و در گرمای بوشهر و بندرعباس به كارگاههای ساخت كشتی بروند.
رییس كمیته كشتیسازی انجمن مهندسی دریایی ایران با اشاره به فعالیت سوپرماركتهای دریایی در كشورهای اروپایی برای تأمین و فروش تجهیزات ساخت كشتی، گفت: در ایران به دلیل كمبود سفارش ساخت كشتی، ایجاد چنین مركزی برای سازندگان تجهیزات توجیه اقتصادی ندارد و كشتیسازیها هم مجبورند اغلب تجهیزات را با صرف وقت و هزینه فراوان از خارج، وارد كنند.
بابایی تقویت مؤسسات ردهبندی داخلی را راهكاری برای تقویت سازندگان تجهیزات دریایی دانست و گفت: بدون این امر، احتمال موفقیت سازندگان كم است.
وی با قدردانی از عملكرد شركت فنآوران سیراف (میزبان سمینار) بعنوان شركتی توانمند در تولید تجهیزات استاندارد الكتریكال شناورها درعینحال پرسید: چند تولیدكننده در كشور با شرایط موجود، حاضر هستند مانند سیراف وارد شوند و كالای استاندارد تولید كنند؟
معاون هماهنگ كننده سازمان صنایع دریایی افزود: در ایران، تجارت بسیار راحتتر از تولید است و حاشیه سود مناسبتری نیز، دارد. وقتی وارد كردن یك كالا به داخل 40 درصد ارزانتر از تولید آن تمام میشود؛ چرا كسی باید تولید كند و بعد، با انواع اتهامات هم مواجه شود و در طول ماه هم به جای بهبود سیستم، در فكر پرداخت حقوق آخر ماه پرسنل باشد؟
گفتنی است، سمینار یك روزه «بررسی چالشهای سیستم الكتریكال در صنعت كشتیسازی داخلی» به میزبانی شركت صنعت دریایی فنآوران سیراف و با حضور مدیران و كارشناسان این حوزه و نمایندگان سازمان بنادر و دریانوردی، مؤسسات ردهبندی و صنایع كشتیسازی در هتل مروارید تهران برگزار شد.
ساير اخبار اين سمينار، فردا در مارين نيوز منتشر خواهد شد.