به گزارش مارین نیوز به نقل از پایگاه اطلاعرسانی كشتیرانی جمهوری اسلامی، رییس کل بیمه مرکزی ایران دراينباره گفت: کشتیهای تحت پرچم ایران یا کشتیهایی که در مالکیت کشورمان قراردارند و یا حامل بار به مقصد ایران هستند، تحت پوشش بیمه اتکایی قرار میگیرند.
جواد فرشباف ماهریان با اشاره به اقدام موسسه لویدز در اعمال محدودیت برای بیمه کشتیهای ایران افزود: هیچ محدودیت و مشکلی برای بیمه کشتیهای ایرانی و مقابله با آثار تحریم در این بخش نداریم.
وی با بیان اینکه «ظرفیت پوششهای بیمهای درداخل کشور را به 84 درصد افزایش دادهایم»، گفت: علاوه براین، دولت یک میلیارد دلار در سیستم بانک مرکزی مسدودی ایجاد کرده که تحت عنوان پوشش بیمه اتکایی به کشتیهای ایرانی پرداخت خواهد شد.
رییس کل بیمه مرکزی ایران در خصوص شرایط پرداخت این یک میلیارد دلارگفت: این پوشش بیمهای به کشتیهای تحت پرچم ایران یا کشتیهای که تحت پرچم دیگرکشورها هستند، اما در مالکیت کشورمان قرار دارند و یا حامل بار به مقصد ایران هستند؛ تعلق خواهد گرفت.
رییس کل بیمه مرکزی افزود: این پوشش بیمه اتکایی برای هر فروند کشتی فراهم شده است و مازاد آن توسط دولت پوشش داده خواهد شد.
فرشباف در ادامه با اشاره به تشکیل کنسرسیوم پوششهای بیمهای برای کشتیرانی در بیمه مرکزی گفت: این کنسرسیوم که از چهار تا پنج ماه گذشته تشکیل شده؛ به وضعیت بیمه کشتیها در شرایط تحریم میپردازد. علاوه براین، کارگروهی نیز در این ارتباط ایجاد شده است که لحظه به لحظه پوششهای بیمهای کشتیهای ایران را رصد میکند.
وی افزود: این کنسرسیوم به رهبری یکی از شرکتهای خصوصی بیمه کشور با حمایت بیمه مرکزی تشکیل شده است.
از سوی دیگر، مدیرعامل شرکت بیمه معلم تحریم را «فرصتی برای صنعت بیمه کشور جهت ارتقاء خدمات و ارائه خدمات نوین» عنوان کرد و گفت: به این منظور، بیمه معلم بعنوان بیمه راهبر با کمک و حمایت بیمه مرکزی اقدام به راهاندازی بیمههای P&I کرده است.
محمدرضا عباسی ادامه داد: بیمه معلم به عنوان بیمه راهبرد با توجه به تردد کشتیها در اقیانوسها و بنادر مختلف جهان و بمنظور فراهم آوردن پوشش بیمهای لازم در زمان بروز خسارات ناشی از عملیات کشتیها که منافع ملی، منطقهای و یا شخصی طرف مقابل را تحت تأثیر قرار میدهد اقدام به صدور بیمهنامه و گواهینامههای مربوطه کرده است.
وی افزود: ارائه بیمهنامه و گواهینامههای فوقالذکر به مقامات بندری تضمین کننده ایمنی بندر و جبران خسارات احتمالی ناشی از عملیات کشتیها است به طوری که عدم وجود چنین مدارکی عملیات کشتیها را دچار وقفه خواهد کرد.
وی با بیان اینکه «در حال حاضر جهت ارائه سرویسها و خدمات مناسب به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اقداامات مناسبی انجام شده است»، گفت: راهاندازی سایت تخصصی P&I به آدرس WWW.M-MIC.COM، تدوین P&I RULES BOOK، بیمه نامه و گواهینامههای مورد نیاز و مکاتبه و اخذ قرارداد با شرکتها و دفاتر حقوقی معتبر جهان از جمله این اقدامات است.
عباسی از تعیین Local Correspondents در حدود 70 کشور جهان و قرار دادن لیست آنها در سایت تخصصی P&I ، مکاتبه و مذاکره با مقامات کشوری برای گرفتن تأییدهای لازم جهت صدور گواهینامههای CLC، BBC و صدور Certificate Of Entry ، Blue Card برای تمام کشتیهای تحت پوشش از دیگر اقدامات شرکت بیمه معلم در این خصوص نام برد.