امید مرادی در گفتوگو با خبرنگار مارین نیوز دراینباره اعلام كرد: پس از حدود یکسال پیگیریهای مستمر، با همکاری و حسن توجه مدیران سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین مدیران ارشد بانک ملت بخصوص ریاست جدید شعبه کندوان و مالکان کشتیهای بهرهمند از تسهیلات وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی باالاخره مصوبه شماره 2665 در تاریخ 24 مهرماه، در بانک ملت به تصویب رسید که طبق مفاد این مصوبه، مشکلات موجود مرتفع خواهد شد.
وی تأكید كرد: این مصوبه، گام بلندی در راستای حمایت از صنعت حملونقل دریایی است.
رییس كارگروه وجوه ادارهشده اتحادیه مالكان كشتی ایران دراینباره، به ارائه توضیحی درباره وضعیت قبلی و مشكلات این طرح و دستاوردهای مصوبه پرداخت.
مرادی با اشاره به جلسات و پیگیریهای انجامشده، گفت: در نهایت، طرحی پیشنهادی که به امضاء کلیه متقاضیان و مالکان کشتی رسیده بود، به مدیران بانك ملت ارائه شد.
به گفته وی، این پیشنهاد شامل دودو بخش زیر بوده است:
الف - تعهد مالکان به بانک جهت پرداخت دیون و اقساط معوقه با شرایط و توافقات جدید
ب- درخواست از بانک به جهت
1- عفو جرایم دیرکرد تا این تاریخ؛
2- تمدید زمان پرداخت اجاره به شرط تملیک به مدت هفت سال؛
3- درخواست تعیین سود 14درصد؛
4- افزایش مدت دوره ساخت (دوران مشارکت مدنی) از 6 سال به 8 سال
مدیرعامل شركت امیدان ساحل پارسیان افزود: پس از انجام مراتب مذکور بانک ملت با نظر مثبت به پیشنهاد ارائه شده از سوی متقاضیان پاسخ داده و طی مصوبه شماره 2665 مورخ 24 مهرماه سال جاری، با بخش عمدهای از درخواستها اعلام موافقت كرد.
به گفته وی، در مصوبه 24 مهرماه مواد ذیل مورد تصویب قرار گرفته است:
1- افزایش مدت دوره ساخت قبلی (دوران مشارکت مدنی) از 6 سال به 8 سال
2- افزایش مدت اجاره به شرط تملیک از 5 سال به 7 سال برای شناورهای نوساز
3- بخشودگی جرایم تأخیر در صورت پرداخت بموقع اقساط
4- پرداخت باقیمانده تسهیلات ساخت به سازندگان در صورت ساخت و تکمیل و اخذ مجوزهای لازم
5- احتساب پرداختهای پراکنده هر متقاضی در سنوات قبلی بعنوان بخشی از بدهی آنان
6- امکان نقل و انتقال شناورها با معرفی سازمان بنادر و تأیید بانک ملت
7- در صورت عدم پرداخت بموقع اقساط در طول زمان بازپرداخت یا ساخت شناورها تمام امتیازات قید شده لغو میگردد