مهندس امیر بابایی در گفتوگو با خبرنگار مارین نیوز با بیان اینكه «مصوبه اخیر بانك ملت مجموع زمان ساخت و بازپرداخت تسهیلات را از 10 به 15 سال افزایش داده است»، گفت: این موارد، میتواند به رفع مشكلات برخی متقاضیان و مالكان شناورها كمك كند؛ اما در مورد سازندگان دچار ابهام است.
وی در این زمینه به بند چهارم مصوبه اشاره كرد كه در آن، «پرداخت باقیمانده تسهیلات ساخت به سازندگان در صورت ساخت و تکمیل و اخذ مجوزهای لازم» مورد تصویب قرار گرفته است.
عضو هیأتمدیره انجمن مهندسی دریایی با مبهم خواندن این بند، پرسید: مجوزهای لازم در این زمینه چیست و چه مرجعی باید آن را به سازندگان بدهد و اصولا تا قبل از اعطای تسهیلات، سازندگان نقدینگی لازم برای تكمیل شناورها را از كدام منبع باید تأمین كنند؟
بابایی در پاسخ به این پرسش كه «آیا سازندگان و نمایندگان آنها در جریان بررسیهای این مصوبه قرار نداشتهاند؟»، گفت: به هرحال، این پیشنهادی است كه از سوی متقاضیان مطرح شده و بانك هم با آن موافقت كرده و سازمان بنادر و دریانوردی هم، باید قراردادهای فیمابین را در این زمینه تمدید كند.
رییس كمیته كشتیسازی انجمن مهندسی دریایی ایران بر این اساس گفت: مصوبه اخیر بانك ملت، كمكی به سازندگان نمیكند؛ مگر اینكه بانك قسمتی از نقدینگی لازم برای تكمیل شناورهای ناتمام را تأمین كند.
وی با اشاره به ناتمام ماندن 47 شناور لندینگكرافت و تجاری از مجموع شناورهای طرح وجوه ادارهشده، تصریح كرد: اگر بانك با حسن نیت جلو بیاید، امكان تكمیل 30 فروند از شناورهای ناتمام وجود دارد؛ اما 17 فروند دیگر به دلایلی چون پیشرفت كم در ساخت و یا معوقات بالای متقاضیان در شرایط بلاتكلیف قرار دارند.
بابایی افزود: در صورت عدم تأمین نقدینی لازم از سوی بانك، تنها راه سازندگان آن است كه از منابع دیگر، پروژهها را تأمین مالی كنند تا پس از تكمیل پروژه و وصول مطالبات بانكی، بتوانند آن را جبران كنند.
وی یادآور شد: شاید تأمین این منابع برای سازندگان عمده و دولتی ممكن باشد؛ اما شركتهای خصوصی و با بنیه مالی ضعیف، چنین امكانی نخواهند داشت.
در همين زمينه:
مالكان شناورهای طرح وجوه ادارهشده با بانك به توافق رسیدند [كليك كنيد]