به گزارش مارین نیوز، معاون دریایی و بندری ادارهكل بنادر و دریانوردی خوزستان در این خصوص با اشاره به اینكه «حملونقل دریایی سودمندترین و باصرفهترین راه برای جابجائی كالا بین سایر نقاط دنیا است»، از تأمین بستر مناسب كشتیرانی و بویژه توجه به لایروبی بعنوان امری بدیهی و اجتنابناپذیر یاد كرد.
علیرضا خجسته با اشاره به این امر بر نگاه صاحبان كالا در ورود و خروج كالا به بنادر با هزینه كمتر تأكید كرد و از استفاده از كشتیهای سایز بالا مانند پاناماكس و كیپ سایز با تفاوت 8 دلاری در هر تن، بعنوان یكی از مهمترین راههای كاهش هزینههای حملونقل دریایی یاد كرد.
وی با اشاره به اینكه «كاهش هزینههای حملونقل، حفظ توانایی رقابت با سایر بنادر جهان درزمینه جذب كشتیهای سایز بزرگ و افزایش درآمدهای بندری به عنوان یكی از سیاستهای مسؤولین بنادر بعنوان اصول مهم رقابت درعرصه بندرداری است»، گفت: با نگرش به اهمیت موضوع، لایروبی كانال خورموسی و افزایش عمق آن زمینه را برای پذیرش كشتی بزرگتر فراهم میكند و این امر كاهش تعرفه حمل كالا و به تبع آن ،كاهش قیمت تمامشده آن را به همراه دارد.
معاون دریایی و بندری ادارهكل بنادر و دریانوردی خوزستان درباره تجهیزات و امكانات موجود دربندر امام برای انجام عملیات لایروبی گفت: ناوگان لایروبی بندرامام شامل 2 فروند كشتی لایروب هاپرساكشن (بستان و هویزه)، 3 فروند لایروب چنگكی / GRAB DREDGER (دزفول، فلاخن و منصور) و 2 فروند بارج لایكش / SPILIT BARG (نصیر1 و نصیر2) است كه با 1616 ساعت كار مفید از ابتدای سال جاری تاكنون بیش از 890 هزار مترمكعب از كانال خورموسی را لایروبی كردهاند.
گفتنی است، ناوگان لایروبی بندر امام بعنوان مجهزترین ناوگان لایروبی در بین بنادر كشور، سهم بسزایی در لایروبی آبراههای دسترسی به بنادر جنوبی ایران دارد.