به گزارش مارین نیوز، محمد رویانیان امروز در مراسم هماهنگی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و وزارت راه و ترابری برای اجرای دقیق و كامل قانون هدفمندسازی یارانهها، در پی اظهارات محسن صادقیفر، معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی، كه بر ضرورت اختصاص یارانه به فعالیتهای بندری و دریایی، پس از اجرای قانون هدفمندی یارانهها، تأكید كرده بود؛ گفت: سیاست دولت این است كه در بخش حمل و نقل دریایی یارانهای به كشتیها اختصاص ندهد.
بنابراین گزارش، صادقیفر در این مراسم گفت: سازمان بنادر و دریانوردی ارگانی حاكمیتی و درآمدهزینهای است كه مدیریت بر تخلیه و بارگیری، عمل ساخت و توسعه بنادر و لایروبی كانالهای ورودی كشتیها را انجام میدهد.
وی ادامه داد: در این راستا سازمان بنادر طرحهای توسعهای را در بنادر كشور خود انجام میدهد و كانالهای ورودی كشتیها را از لحاظ لایروبی ایمن نگه داشته است.
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی ضمن بیان اینكه «در حال حاضر حدود 2/3 میلیون TEU ظرفیت كانتنری در بنادر كشور وجود دارد»، اظهار داشت: هماكنون تمامی عملیات تخلیه و بارگیری تجاری در بنادر ایران به 27 اپراتور قوی سپرده شده است.
صادقیفر تصریح كرد: طبق برآورد سازمان بنادر و دریانوردی از 130 میلیون تن كالایی كه طی یك سال به بنادر ایران وارد شده است، باید گفت 1 تن كالای وارداتی تقریبا 12 هزار تومان برای سازمان بنادر هزینه دارد.
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینكه «این سازمان به كالاهای ترانشیپی یارانه اختصاص میدهد»، تأكید كرد: سازمان بنادر سالانه مبلغ حدود 520 میلیارد تومان یارانه اختصاص میدهد بنابراین پس از هدفمندسازی یارانهها نیازمند توجه خاص است.
اعلام موضع رسمی دولت مبنی بر عدم اعطای یارانه سوخت به کشتی ها در حالی از سوی رویانیان بیان می شود که دریافت سوخت نیمه یارانه ای و تداوم آن بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، از مطالبات اصلی مالکان کشتی است و سازمان بنادر نیز، این موضوع را در بسته حمایتی دولت در حوزه حمل و نقل مطرح کرده بود.