به گزارش خبرنگار مارین نیوز، رضا وثوقی که در پی اعلام عدم حضور هدایتالله خادمی، مدیرعامل شرکت حفاری شمال، به نمایندگی این شرکت در سمینار «فرصتها و چالشهای تأمین دکلهای حفاری دریایی» سخن میگفت؛ تأکید کرد: حفاری شمال هر دکل ساخت داخل را میخرد و پول آن را هم نقدا میپردازد؛ اما تاکنون دکلی در داخل ساخته نشده است.
وی با بیان اینکه «94.5 درصد قطعات سکوی ایران خزر و سکوی نیمهشناور ایران امیرکبیر خارجی است»، افزود: ما معتقدیم این سکوهای دریایی ساخت ایران نیست؛ بلکه در مالکیت ایران قرار دارد.
نماینده شرکت حفاری شمال یادآور شد: ساخت این دکلها در دهه 70 نیز صرفا به این دلیل بود که دریای خزر دریایی بسته است و عملا امکان واردات دکل و عبور آن از تنگه ولگادن وجود نداشت.
وی با اشاره به عقبماندگی ایران در برداشت منابع نفت و گاز مشترک خلیج فارس و دریای عمان پرسید: وقتی از این منابع برای ایران جز مخازنی خالی باقی نماند؛ چه پاسخی برای مردم و نسلهای آینده خواهیم داشت؟ آیا میتوانیم بگوییم ما در انتظار ساخته شدن یک دکل ماندیم و کشورهای همسایه منابع ما را بردند؟
وثوقی تأکید کرد: در حال حاضر در برخی میادین مشترک همچون پارس جنوبی و سلمان از نظر میزان برداشت در مقایسه با شرکای خود به مرحله فاجعه رسیدهایم و برخی میادین نیز از لحاظ اقتصادی از حیز انتفاع خارج شدهاند.
وی با بیان اینکه «موضوع تأمین دکلهای حفاری با امنیت انرژی و منافع ملی کشور گره خورده است»، گفت: مجموعه فعالان دریایی و صنعتی کشور و نهادهای تصمیمگیرنده کشور باید در این حوزه به تصمیمی منطقی برسند و البته ما نیز، آماده مناظره و مباحثه منطقی در این مورد هستیم.