تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۱۷۷۸۳
تعداد بازدید: ۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

نمی‏توان به بهانه خرید قطعات از خارج، امکان ساخت دکل در داخل را نفی کرد

معاون مهندسی شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران با بیان اینکه «از 98 ساختار هیدروکربنی خلیج فارس تنها 16 ساختار تولیدی شده است»، گفت: این امر، نشانگر آن است که ما در بلندمدت نیز همچنان به دکل‏های حفاری دریایی نیاز خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار مارین نیوز، غلامعباس جوکار که در سمینار «فرصت‏ها و چالش‏های تأمین دکل‏های حفاری دریایی» سخن می‏گفت؛ افزود: عمده مخازن مشترک ما در دریا تولیدی شده است، اما در صورت توجه به ساختارهای غیرفعال میدان برای فعالیت دکل‏های دریایی در آینده همچنان رو به گسترش خواهد بود.

وی با بیان اینکه «در سال‏های آینده برداشت از میادین فعال نفتی خلیج فارس و میدان گازی پارس جنوبی رو به کاهش خواهد بود»، تأکید کرد: باید به سراغ میادینی چون گلشن، فردوس، فرزاد A و B برویم.

این مدیر باسابقه صنعت نفت کشور با بیان اینکه «اولویت ساخت داخل یا خرید از خارج دکل‏های دریایی را وزارت نفت باید مشخص کند»، افزود: در بحث ساخت، هیج کشوری نمی‏تواند ادعا کند که همه تجهیزات و قطعات دکل‏های حفاری را خود تولید می‏کند.

وی با اشاره به اینکه «برای دوختن یک شلوار هم لازم نیست خیاط زیپ و دکمه و پارچه آن را هم خود تولید کند»، گفت: این موضوع درباره دکل هم صدق می‏کند و نمی‏توان به بهانه خرید قطعات از خارج، امکان ساخت دکل در داخل را نفی کرد.

معاون مهندسی شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران با بیان اینکه «هسته اصلی همه شرکت‏های مهم دریایی کشور از پروژه میدان نفتی ابوذر ریخته شد»، افزود: همانطور که در جریان توسعه آن میدان، پیمانکاران بزرگ ایرانی شکل گرفتند؛ اکنون هم می‏توان ساخت دکل‏های دریایی را از 30 درصد در داخل شروع کرد و نهایتا سهم داخل را در این سازه‏ها به 60 درصد رساند.

ارسال نظر