به گزارش مارین نیوز، هدایتالله خادمی افزود: شرکت حفاری شمال موفق شد حفر هر حلقه چاه دريايي در یک ميدان نفتی دریایی را به طور متوسط در زمانی طي 47 روز به پايان برد.
وی با اشاره به اینکه «طی 9 ماه و نيم پایانی سال 2013 میلادی، یک دکل حفاری دريايي متعلق به شرکت حفاری شمال موفق شده 6 حلقه چاه را در یک میدان نفتی دریایی در خارج از ایران حفر کند»، گفت: متراژ مجموع اين چاه ها بالغ بر 18 هزار متر است.
وی تصریح کرد: دستیابی به این عدد در حوزه صنعت حفاری دریایی آن هم در منطقه سخت و دشوار دریای خزر یک دستاورد فنی قابل توجه محسوب میشود.
مدیرعامل شرکت حفاری شمال یادآور شد: رویکرد حرفهای کارفرمای پروژه نقش ممتازی در حصول این دستاورد داشته است به گونهای که کارفرما با ارائه برنامه حفاري متناسب، نظارت و هماهنگي توانسته راندمان حفاري را افزايش دهد.
خادمی تأکید کرد: البته مهارت و تخصص پرسنل شرکت حفاری شمال نیز در کسب این دستاورد تأثیر داشته است و امیدواریم این روند ادامه یابد.
وی گفت: حفاری شمال با اجرای عملیات حفاری بدون خطا و اعمال رویکردهای تعاملی حرفهای توانسته زمینه خوبی برای اعتماد و همگرایی با کارفرما ایجاد کند و همین عوامل باعث شده تا چنین سرعتی را در عملیات حفاری دریایی به دست آوریم.
اظهارات مدیرعامل شرکت حفاری شمال درباره رکوردزنی این شرکت در بخش عملیات حفاری دریایی در حالی مطرح میشود که وی حتی از بردن نام دکل دریایی که این عملیات را انجام داده و یا حوزه عملیاتی آن خودداری کرده است.
این در حالی است که جامعه دریایی و فعالان حوزه نفت و گاز میدانند دکل مورد نظر مدیرعامل حفاری شمال، همان دستگاه حفاری دریایی ایران خزر است که در دهه 70 در داخل کشور ساخته شد؛ اما مدیرعامل و مجموعه حفاری شمال ایرانی بودن آن را منکر هستند!
حال و با گذشت بیش از دو دهه از ساخت این دکل دریایی، نه تنها این سازه دریایی ساخت ایران با مشکل و چالشی مواجه نشده؛ بلکه به رکوردهای عملیاتی تازهای هم دست مییابد که جای خوشوقتی دارد.
اما تنها یک پرسش باقی میماند که چرا شرکت حفاری شمال که سالهاست از منافع مادی و معنوی این دکل ایرانی بهره برده و برای این شرکت نقش مرغ تخم طلا را بازی کرده؛ همچنان مرغهای همسایه را غاز میبیند و قاطعانه در برابر توان ساخت دکل دریایی در ایران جبهه میگیرد و حاضر به سفارش ساخت به داخل نیست؟
پرسشی که البته پاسخ به آن، چندان دشوار نیست!