دبیرخانه شورایعالی صنایع دریایی، در این هفته دو جلسه تشکیل داد که به قراردادهای ناتمام ساخت شناورها بین شرکتهای کشتیسازی و سفارشدهندگان که عمدتا کشتیرانیها بودند، پرداخت.
از آنجایی که مهمترین و قدیمیترین این سفارشهای ناتمام مربوط به شرکت کشتیرانی والفجر بود که بر اساس آن ساخت دو شناور کاتاماران را در دهه 70 به شرکت کشتیسازی اروندان سفارش داده بود و به دلیل تاخیر زیاد این شرکت در ساخت و تحویل شناورها، قرارداد فسخ شده بود؛ یکی از این جلسات به این مقوله اختصاص یافت.
کاتامارانهای نیمهساخته که بدون مشتری مانده بود، با احیای شرکت اروندان در دو سال گذشته مراحل تکمیل و بهآباندازی آنها آغاز شد، اما این شناورها بدون مشتری روی دست اروندان مانده بود.
تا اینکه در نیمه نخست امسال، دو شرکت بزرگ نفتی و یک شرکت تجاری بازرگانی با مسؤولان اروندان جهت خرید دو فروند کاتاماران که سازه آنها آماده بود، مذاکره کردند.
مدیرعامل شرکت اروندان اعلام کرد در صورتی که هر کدام از این شرکتها مبلغ قابل قبولی را پیشنهاد دهند، جهت انجام سایر مراحل با آنان وارد مذاکره و انعقاد قرارداد خواهیم شد.
این موضوع آنقدر کشدار شد تا اینکه بالاخره اعلام کردند شرکت کشتیرانی والفجر دوباره خواهان این شناورها شده؛ اما انعقاد قرارداد فروش بین شرکت سازنده و خریدار دچار اما و اگرهای زیادی شد تا اینکه شورایعالی صنایع دریایی به این ماجرا ورود کرد و قرار گذاشت تا با راضی کردن طرفین، آخرین فصل کتاب ساخت و فروش کاتامارانها را به رشته تحریر درآورد.
شنیدهها حکایت از آن دارد که قرار بود در دومین جلسه شورایعالی صنایع دریایی اما و اگرها از بین برود و کاتامارانها به نخستین خواستگاران خود برسد، اما گویا در این جلسه طرفین به توافق نرسیده و قرار برآن شده است تا متن قرارداد دوباره ظرف یک هفته توسط اروندان تصحیح و به والفجر تحویل داده شود؛ پس از آن نیز والفجر دو هفته زمان دارد تا با بررسی مفاد قرارداد، نظر نهایی خود را اعلام کند.
لازم به ذکر است که طرفین به انعقاد این قرارداد و فروش کاتامارانها به کشتیرانی والفجر امیدوار و خوشبین هستند.
در پایان یادآور میشود؛ از آنجایی که این جلسه برگزار شد اما خبر قطعی از فروش و یا توافق دو شرکت با هم به گوش نرسید میتوان نتیجه گرفت که مذاکرات این دو شرکت در حضور اعضای شورایعالی صنایع دریایی، بینتیجه ماند.
آنچه از شواهد و قراین برمیآید این است که کشتیرانی والفجر انگیزهای برای خرید این دو شناور ندارد، این شرکت نمیخواهد برای آنچه چندین سال قبل سفارش دادهاست اکنون هزینه کند.
عملکرد کشتیرانی والفجر این احتمال را به ذهن متبادر میکند که این شرکت میخواهد محصولات مورد نیاز خود را از کشتیسازهای خارجی تأمین کند و علاقهای که به واردات دارد او را از خرید شناورهای داخلی منع میکند.
لیکن نتیجهگیری نهایی را میتوان پس از سه هفته مهلتی که سازنده و خریدار برای اصلاح وتایید قرارداد دارند، اعلام کرد.
منبع : مارین تایمز