تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۹۶۶
تعداد بازدید: ۸۱
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰

روز ملی حمل‌ونقل؛ بیایید با همدلی و برنامه‌ریزی گام‌های بزرگ برداریم

رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران با اشاره به اهمیت روز ملی حمل‌ونقل تأکید کرد: انتظار می‌رفت متولیان حوزه حمل‌ونقل دریایی با پیام‌هایی هدفمند و راهبردی، ضمن تقدیر از فعالان این عرصه، چالش‌های اساسی این صنعت را شناسایی و راهکارهای عملیاتی برای رفع آن‌ها ارائه کنند.

به گزارش مارین نیوز، دکتر حسن رضا صفری رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران با اشاره به اهمیت روز ملی حمل‌ونقل تأکید کرد: انتظار می‌رفت متولیان حوزه حمل‌ونقل دریایی با پیام‌هایی هدفمند و راهبردی، ضمن تقدیر از فعالان این عرصه، چالش‌های اساسی این صنعت را شناسایی و راهکارهای عملیاتی برای رفع آن‌ها ارائه کنند.

این موضوع از جنبه‌های مختلف اهمیت دارد:

۱. افزایش آگاهی عمومی و تخصصی

اشاره به چالش‌ها، افکار عمومی و ذی‌نفعان صنعت را نسبت به مشکلات موجود آگاه‌تر می‌کند.
شفاف‌سازی مشکلات به جذب حمایت داخلی و بین‌المللی کمک می‌کند.

۲. ایجاد اعتماد و امید

ارائه برنامه‌های دقیق برای رفع چالش‌ها نشان‌دهنده جدیت و تعهد متولیان در توسعه این بخش است.
نشان دادن پیشرفت‌های عملیاتی یا برنامه‌ریزی شده، امیدواری را در میان فعالان صنعت و سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند.

۳. تدوین استراتژی‌های جامع

بیان چالش‌ها می‌تواند به هم‌افزایی و همکاری بین بخش‌های مختلف حمل‌ونقل و دریانوردی کمک کند.
تمرکز بر برنامه‌های نوسازی ناوگان، بهبود زیرساخت‌ها و توسعه فناوری موجب تقویت جایگاه ایران در حمل‌ونقل دریایی بین‌المللی می‌شود.

۴. هم‌راستایی با اسناد بالادستی

پیام‌های راهبردی باید در راستای اهداف کلان ملی، همچون سیاست‌های کلان توسعه دریا محور، آغاز برنامه هفتم توسعه، تصویب قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی به‌عنوان محور هماهنگی و وفاق، اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان، قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی و تأکید رئیس‌جمهور محترم بر وفاق ملی و شایسته‌سالاری، ، باشد.
این امر باعث هم‌افزایی در سیاست‌گذاری‌ها و کاهش تعارضات می‌شود.

۵. تعامل با جامعه بین‌المللی

شفافیت در اعلام چالش‌ها و برنامه‌های رفع آن، می‌تواند زمینه‌ساز تعامل بهتر با نهادهای بین‌المللی مثل سازمان IMO و شرکت‌های بین‌المللی باشد.

پیشنهادات:

اگر متولیان در پیام‌های خود می خواستند به چالش‌ها و راه‌حل‌ها بپردازند، می توانستند از قالب‌های زیر استفاده کنند:

چالش‌محور: معرفی چالش‌ها و ارائه راهکارهای مشخص، مانند برنامه‌ریزی برای کاهش فرسودگی ناوگان یا اجرای مقررات زیست‌محیطی.
راه‌حل‌محور: نمایش اقدامات عملیاتی و دستاوردهای اخیر، مانند افتتاح پروژه‌های بندری، خرید تجهیزات جدید، یا عقد قراردادهای بین‌المللی.
آینده‌محور: بیان چشم‌انداز و برنامه‌های آتی با هدف تقویت جایگاه ایران در حمل‌ونقل دریایی منطقه‌ای و جهانی.

بنابراین، پرداختن به چالش‌ها و برنامه‌های رفع آن‌ها در پیام‌های رسمی، نه تنها نشان‌دهنده مدیریت مسئولانه است، بلکه فرصتی برای جلب حمایت و تقویت اعتماد جامعه به این صنعت مهم است.

 

در زیر پیامی به همین مناسیت که سعی شده است در آن معیارها و قالب فوق رعایت شود از سوی ایشان به شرح زیر صادر شده است.

بسمه تعالی

بیایید درجا نزنیم و از فرصت‌های تاریخی همزمان ابلاغ سیاست‌های کلان توسعه دریا محور، برنامه هفتم توسعه، قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی به‌عنوان محور هماهنگی و وفاق، قانون جهش تولید دانش‌بنیان، قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و باور رئیس‌جمهور به وفاق ملی و شایسته‌سالاری استفاده کنیم

با سلام و احترام،

فرارسیدن روز ملی حمل‌ونقل فرصتی مغتنم برای تقدیر از تلاش‌های بی‌دریغ تمامی فعالان این حوزه است که با همت و کوشش‌های شبانه‌روزی خود، زمینه‌ساز پیشرفت اقتصادی و توسعه پایدار کشور بوده‌اند. این روز را به جامعه بزرگ دریایی کشور و تمامی دست‌اندرکاران حمل‌ونقل دریایی صمیمانه تبریک عرض می‌کنم.

حمل‌ونقل دریایی، به‌عنوان شریان اصلی تجارت جهانی و یکی از ارکان حیاتی اقتصاد کشور، امروز در شرایطی قرار دارد که می‌توان با استفاده از فرصت‌های بی‌نظیر و تاریخی پیش‌رو، گام‌های مؤثری برای حل مشکلات این صنعت و حرکت به سوی توسعه پایدار برداشت. ابلاغ سیاست‌های کلان توسعه دریا محور، آغاز برنامه هفتم توسعه، تصویب قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی به‌عنوان محور هماهنگی و وفاق، اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان، قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی و تأکید رئیس‌جمهور محترم بر ایجاد وفاق ملی و شایسته‌سالاری، پنج ظرفیت ارزشمند و تاریخی هستند که نباید از دست بروند. در این شرایط، انتظار می‌رود که همه بخش‌های مرتبط با صنعت حمل‌ونقل دریایی، با انسجام و هم‌افزایی به سمت حل چالش‌ها و شکوفایی این حوزه حرکت کنند.

چالش‌های اساسی حمل‌ونقل دریایی ایران و راهکارها:

1.    تحریم‌های بین‌المللی:
تحریم‌ها بر نوسازی ناوگان دریایی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و دسترسی به بازارهای جهانی اثرات منفی فراوانی داشته است.
راهکار: توسعه دیپلماسی اقتصادی با تمرکز بر کشورهای هم‌پیمان منطقه‌ای و آسیایی، تسهیل سرمایه‌گذاری داخلی و حمایت از صنعت دریایی برای تحقق خودکفایی در تأمین نیازهای این بخش.

2.    فرسودگی ناوگان دریایی:
قدیمی بودن ناوگان، موجب کاهش توان رقابت در عرصه بین‌المللی شده است.
راهکار: اعطای تسهیلات مالی ویژه برای نوسازی ناوگان، حمایت از صنایع داخلی تولیدکننده تجهیزات و استفاده از فناوری‌های نوین برای افزایش بهره‌وری و رقابت‌پذیری.

3.    زیرساخت‌های بندری ناکافی:
نبود تجهیزات مدرن و زیرساخت‌های مناسب در بنادر، موجب کندی و ناکارآمدی فرآیندهای تجاری شده است.
راهکار: توسعه زیرساخت‌های بندری از طریق سرمایه‌گذاری مشترک با بخش خصوصی و هوشمندسازی مدیریت بنادر با استفاده از فناوری‌های پیشرفته.

4.    چالش‌های زیست‌محیطی:
عدم تطابق کامل با استانداردهای بین‌المللی محیط‌زیست و تأمین سوخت‌های کم‌گوگرد، از دغدغه‌های مهم این صنعت است.
راهکار: ارتقای قوانین محیط‌زیستی، استفاده از فناوری‌های پاک، تأمین سوخت‌های سبز و توسعه سیستم‌های تصفیه پیشرفته برای کشتی‌ها.

5.    تحولات فناوری:
عدم دسترسی به فناوری‌های پیشرفته، ما را از رقابت با کشورهای پیشرفته دور نگه داشته است.
راهکار: سرمایه‌گذاری در توسعه فناوری‌های بومی، تقویت همکاری با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از پروژه‌های تحقیق و توسعه (R&D) در این حوزه.

6.    مدیریت و برنامه‌ریزی ناکارآمد:
نبود هماهنگی بین سیاست‌گذاران و مجریان، موجب اتلاف منابع و کندی اجرای برنامه‌ها شده است.
راهکار: تشکیل یک نهاد واحد هماهنگ‌کننده برای مدیریت یکپارچه پروژه‌های دریایی و ایجاد هم‌افزایی میان دستگاه‌های دولتی و خصوصی.

7.    عدم باور به وفاق و هم‌افزایی:
عدم همکاری بین دستگاه‌ها و کم‌توجهی به توانمندی‌های بخش خصوصی و نخبگان، مانع تحقق اهداف کلان شده است.
راهکار: توجه به سیاست‌های رئیس‌جمهور در ایجاد وفاق ملی، اعتماد به بخش خصوصی، بهره‌گیری از توان نخبگان و ایجاد فضای همکاری بین‌دستگاهی مؤثر.

8.    عدم همکاری با تشکل‌های تخصصی و علمی:
عدم استفاده از ظرفیت‌های انجمن‌های علمی و تخصصی موجب کاهش کارایی تصمیم‌گیری‌ها شده است.
راهکار: استفاده از انجمن‌ها و تشکل‌های تخصصی به‌عنوان مشاوران در تدوین سیاست‌ها و اجرای برنامه‌ها.

9.    عدم اجرای قوانین مرتبط:
قوانین مهمی مانند قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی، قانون جهش تولید دانش‌بنیان و قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی به‌طور کامل اجرا نشده‌اند.
راهکار: نظارت جدی بر اجرای قوانین و رفع موانع قانونی با استفاده از سازوکارهای نظارتی کارآمد و مشارکت بخش خصوصی در پیگیری اجرای قوانین.

جمع‌بندی و پیشنهادات:

امروز، همزمانی پنج ظرفیت ارزشمند شامل ابلاغ سیاست‌های کلان توسعه دریا محور، آغاز برنامه هفتم توسعه، تصویب قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی به‌عنوان محور هماهنگی و وفاق، اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان، قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی و تأکید رئیس‌جمهور محترم بر وفاق ملی و شایسته‌سالاری، فرصتی تاریخی برای حل چالش‌های صنعت حمل‌ونقل دریایی و دستیابی به اهداف توسعه‌ای کشور است. شفاف‌سازی مشکلات، ارائه راهکارهای عملیاتی و ایجاد هم‌افزایی ملی بین سیاست‌گذاران، فعالان بخش خصوصی و جامعه علمی، می‌تواند مسیر توسعه پایدار این حوزه را هموار کند.

انجمن مهندسی دریایی ایران بر این باور است که با برنامه‌ریزی دقیق، اجرای سیاست‌های توسعه‌ای و بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی، می‌توان ایران را به جایگاه شایسته خود در عرصه حمل‌ونقل دریایی جهانی رساند. از همه مسئولان و فعالان این حوزه دعوت می‌کنیم که با همدلی و تلاش مضاعف، از این فرصت‌های بی‌نظیر استفاده کرده و گام‌های بزرگی برای تحول در این صنعت بردارند.

با امید به آینده‌ای روشن و آرزوی توفیق برای تمامی فعالان حوزه حمل‌ونقل دریایی.

رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران

 

ارسال نظر