
به گزارش مارین نیوز از رویترز، ایالات متحده روز سهشنبه (۱۲ اوت ۲۰۲۵) پیشنهاد «چارچوب خالص صفر» (Net-Zero Framework) سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) را که با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانهای در بخش کشتیرانی بینالمللی تدوین شده است، رد کرد و تهدید نمود علیه کشورهایی که از آن حمایت کنند، دست به اقداماتی بزند.
این اعلام موضع در بیانیهای مشترک از سوی مارکو روبیو، وزیر خارجه؛ هاوارد لوتنیک، وزیر بازرگانی؛ کریس رایت، وزیر انرژی؛ و شان دافی، وزیر حملونقل آمریکا منتشر شد. این اقدام در آستانه رأیگیری آتی در آژانس کشتیرانی سازمان ملل برای تصویب چارچوب خالص صفر در اکتبر صورت میگیرد.
این موضعگیری همچنین همزمان است با سیاست دولت ترامپ برای استفاده از تعرفهها بهعنوان ابزاری برای تأثیرگذاری بر رهبران کشورهای دیگر از جمله چین، هند و برزیل، و نیز با خروج آمریکا از حمایت از مقرراتی که با هدف مقابله با تغییرات اقلیمی تدوین شدهاند.
در این بیانیه آمده است: «دولت ترامپ این پیشنهاد در IMO را قاطعانه رد میکند و هیچ اقدامی را که هزینهها را برای شهروندان ما، تأمینکنندگان انرژی، شرکتهای کشتیرانی و مشتریان آنها یا گردشگران افزایش دهد، تحمل نخواهد کرد».
بیانیه افزود: «کشورهای عضو IMO باید بدانند که ما از آنها انتظار حمایت در برابر این اقدام داریم و در صورت شکست این تلاش، برای دفاع از حقوق شهروندانمان در استفاده از اقدامات تلافیجویانه یا جستجوی راهکارهای جبرانی درنگ نخواهیم کرد».
ایالات متحده که یکی از ۱۷۶ عضو IMO است، در آوریل از مذاکرات مربوط به چارچوب خالص صفر خارج شد و در یادداشتی که رویترز مشاهده کرده، از دیگر اعضای IMO خواست حمایت خود از این طرح را مورد تجدیدنظر قرار دهند.
اعضای IMO در آوریل گذشته پس از رأیگیری با اکثریت ساده، به این چارچوب رأی مثبت دادند. ۶۳ کشور از جمله چین، برزیل و کشورهای اتحادیه اروپا موافق، و تنها ۱۶ کشور مخالف بودند.
در اکتبر، تصویب این طرح نیازمند رأی دوسوم از میان ۱۰۸ کشور عضو IMO خواهد بود که قانون کلیدی کاهش آلودگی کشتیرانی را تصویب کردهاند. IMO تنها زمانی به رأیگیری روی میآورد که میان اعضا در خصوص یک مقرره توافق حاصل نشود.
کشتیهای اقیانوسپیما حدود ۸۰ درصد تجارت جهانی را جابهجا میکنند و نزدیک به ۳ درصد از کل انتشار دیاکسیدکربن جهان را به خود اختصاص میدهند. این صنعت تحت فشار فعالان محیطزیست و سرمایهگذاران است تا اقدامات اقلیمی مشخصتری ارائه دهد، از جمله وضع مالیات بر کربن.
بسیاری از شرکتهای بزرگ کشتیرانی اقیانوسی پیشتر تعهد کردهاند که تا سال ۲۰۵۰ به عملیات خالص صفر دست یابند. چندین انجمن صنعتی که نمایندگی این شرکتها را بر عهده دارند نیز از قانونگذاری در این زمینه حمایت کردهاند، هرچند اعضا خواستار مشوقهایی از جمله وضع هزینه بر سوختهای فسیلی آلاینده برای جبران هزینه بالای سوختهای سبز هستند.
شورای جهانی کشتیرانی (World Shipping Council) که شرکتهای بزرگی همچون مرسک (Maersk) و والنیوس ویلهلمسن (Wallenius Wilhelmsen) را نمایندگی میکند، از اظهار نظر خودداری کرده است.
دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، همچنین اعلام کرده است که ایالات متحده را از توافق اقلیمی پاریس، که هدف آن دستیابی کشورها به انتشار خالص صفر تا سال ۲۰۵۰ است، خارج خواهد کرد.
ایالات متحده در حال حاضر در مذاکرات سازمان ملل برای دستیابی به معاهده جهانی کاهش آلودگی پلاستیکی مشارکت دارد و در یادداشتی هشدار داده است که از توافقی که شامل تعیین سقف انتشار پلاستیک یا ممنوعیت استفاده از برخی مواد شیمیایی باشد، حمایت نخواهد کرد./