مهرداد لاهوتی در گفتوگو با خبرنگار مارین نیوز گفت: طبق اولین بند الحاقی، وزارت راه و ترابری در طول سالهای برنامه پنجم مكلف است به منظور استفاده بهینه از فرصتهای موجود در حوزه حملونقل دریایی، نسبت به افزایش سالانه 15 درصدی ناوگان ملی ایران در بازارهای ملی و منطقهای با هدف ترانزیت سالانه 20 میلیون تن كالاهای تجاری و ترانزیت غیرلوله فرآوردههای هیدروكربنی، جذب حداقل 30 درصد بازار ترانشیپ منطقه، افزایش میزان حملونقل دریایی مسافر به 7 میلیون نفر و رسیدن سهم شركتهای خدمات دریایی ایرانی در بازارهای ساحلی و فراساحلی به 70 درصد اقدام كند.
وی در ادامه به تشریح مواد الحاقی در بخش ایجاد و توسعه زیرساختهای بندری و دریایی پرداخت و گفت: توسعه ظرفیت اسمی تخلیه و بارگیری بنادر تجاری تا 200 میلیون تن و عملیات كانتینری تا 5/7 میلیون تن با اولویت توسعه ظرفیت بندر چابهار به 5 میلیون تن و تكمیل حوضچههای 2 و 3 بندرشهیدرجایی و بنادر عسلویه، بوشهر، شهیدبهشتی، امیرآباد، نوشهر، انزلی و خرمشهر از جمله موارد تصویب شده در كمیسیون عمران مجلس است.
نماینده لنگرود ادامه داد: تبیین طرح توسعه بنادر كوچك تجاری و صیادی تا پایان سال اول برنامه پنجم و اجرای حداقل 50 درصد اهداف آن تا پایان برنامه، از دیگر موارد الحاقی به لایحه دولت است.
سخنگوی كمیسیون عمران مجلس از «تكمیل زیرساختهای بندری و توسعه پسكرانهها با اولویت اتصال بنادر به شبكه ریلی» و «ایجاد زیرساختهای لازم در بخش ترانزیت و سوآپ نفت با هدف دستیابی كشور به 50 درصد سهم سوخترسانی به كشتیها در خلیجفارس» بعنوان دیگر مفاد الحاقیه كمیسیون عمران مجلس یاد كرد.
لاهوتی افزود: افزایش ظرفیت ناوگان تجاری تا 10 میلیون تن و ناوگان نفتی تا 30 میلیون تن با اولویت خرید كشتیهای اقیانوسپیما و شناورهای فراساحلی، بند دیگری است كه در صورت تصویب مجلس به لایحه برنامه پنجم اضافه خواهد شد.
وی ادامه داد: حمایت از صنایع وابسته حملونقل دریایی در بنادر و شهرهای ساحلی، افزایش نیروی كار متخصص دریانورد، بازرسی از شناورها با هدف اطمینان از انطباق آنها با قوانین بینالمللی، پاكسازی آلودگی ناشی از فعالیت شناورها در آبهای سرزمینی و ایجاد مراكز خواب كانتینری از دیگر مواردی است كه سازمان بنادر و دریانوردی باید در برنامه پنجم آنها را محقق سازد.
سخنگوی كمیسیون عمران مجلس افزود: طبق مادهای دیگر از این الحاقیه، وزارت راه و ترابری باید نسبت به تدوین لایحه قانون كار دریایی با توجه به نیازهای داخلی و الزامات بینالمللی اقدام كند.
لاهوتی در ادامه به یكی دیگر از مفاد مهم الحاقیه پیشنهادی كمیسیون عمران مجلس در بخش حملونقل دریایی اشاره كرد و گفت: طبق این ماده، بنادر بازرگانی كشور مشمول قوانین حاكم بر مناطق آزاد تجاری خواهند شد و كلیه فعالیتها در بنادر بازرگانی، معاف از مالیات خواهد بود.
وی افزود: در آخرین ماده این الحاقیه، شورایعالی سازمان بنادر و دریانوردی موظف شده تا نسبت به اعمال نظام انعطافپذیر تعرفهگذاری با هدف توسعه و حمایت از بخش حملونقل دریایی در بازارهای ملی و منطقهای اقدام كند.
سخنگوی كمیسیون عمران مجلس در پایان یادآور شد كه در تهیه این الحاقیه، نظرات مشورتی و كارشناسی سازمان بنادر و دریانوردی و برخی فعالان دریایی كشور اخذ شده است.
گفتنی است، اضافه شدن این الحاقیه به برنامه پنجم در حالی صورت میگیرد كه در لایحه پیشنهادی دولت به مجلس، هیچ مطلبی درباره دریا و حوزههای مختلف مربوط به آن وجود نداشت كه این امر، اعتراض جامعه دریایی كشور و نیزمسؤولانی چون رییس فراكسیون بنادر و شهرهای ساحلی مجلس و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی را در پی داشته است.