به گزارش مارین نیوز، مهندس محسن بحیرایی كه در سمینار «بررسی چالشهای سیستم الكتریكال در شناورهای ساخت داخل» سخن میگفت، با اشاره به تجربه ساخت كشتی در طرح وجوه ادارهشده افزود: متأسفانه در این طرح، هیچ یك از بانكها به تعهدات خود پایبند نماندند و از طرفی، متقاضیان هم كه متعهد بخش ریالی پروژهها بودند نتوانستند منابع لازم را تأمین كنند كه در نتیجه آن، بار سنگینی هم بر دوش صنایع كشتیسازی و نیز فعالان كشتیرانی كشور گذاشته شد.
وی با بیان اینكه «بانك بعنوان مؤسسهای تجاری نمیتواند حامی خوبی برای صنعت دیربازده و كمسود كشتیسازی باشد»، تأكید كرد: دولت با راهاندازی صندوق حمایت از صنایع دریایی و اختصاص تسهیلات از این منبع، باید به كشتیسازیها كمك كند.
بحیرایی افزود: بدون راهاندازی صندوقهای حمایتی، توسعه صنعت كشتیسازی ممكن نیست.
مدیرعامل صنایع دریایی شهید موسوی در ادامه با بیان اینكه «دریافت گواهینامههای ردهبندی صنعت كشتیسازی داخلی را به رعایت حداقلهای كیفی عادت داده است»، گفت: دریافت گواهینامه، به معنی قبولی و نمره 10 است و معلوم است كسی كه به دنبال 10 باشد؛ 5 و 6 هم نمیگیرد.
وی بر این اساس تأكید كرد: باید سطح توقع از تولیدات ساخت كشتی و تجهیزات دریایی در داخل را بالا ببریم.
بحیرایی در این زمینه پیشنهاد كرد كه سازندگان تجهیزات دریایی، با تشكیل اتحادیهای الزامات فعالیت در حوزههای ساخت، نصب و پیمانكاری این صنعت را مشخص كنند.