عبدالصمد تعقل در گفتوگو با خبرنگار مارین نیوز دراینباره گفت: شركت ملی نفتکش ایران (NITC) که باتهدید تحریم مواجه شده و ممكن بود كه از بیمه P&I و بیمه بدنه كشتی محروم شود؛ از طریق قوانین وضع شده توانست امتیازهای مهمی را به دست آورد.
به گفته وی، ممنوعیت عمومی كه در مفاد بیمه و تمدید بیمه جهت شركت ها و یا اشخاص حقوقی ایرانی آمده را میتوان به دو صورت استنباط كرد که بنا بر صورت دوم آن، ناوگان شركت ملی نفتكش ایران قادر خواهد بود به تجارت خود ادامه دهد.
تعقل افزود: این واگذاری در خصوص بیمه اجباری یا بیمه شخص ثالث برای نهادهای ایرانی ثبت شده در اتحادیه اروپاست.
به گفته وی، پوشش بیمه P&I Clubs كه میتواند تحت آییننامههای مربوط به آلودگی های نفتی اجباری باشد، اغلب برای شخص ثالث و محافظت از 39 کشتی ناوگان NITC ( كه30 نفتكش آن با پرچم مالتا و 9 نفتكش آن با پرچم قبرس در ترددند) به كار برده میشود كه در این زمینه NITC از امتیاز بزرگی برخوردار شده است.
تعقل افزود: اجارهكنندگان كشتی های ایرانی تحت كنترل NITC نیز میتوانند بیمه اروپایی خریداری كنند.
از سوی دیگر و به گزارش SEA-TRADE، عبارات درج شده در قوانین اتحادیه اروپا كه تحریمهای اضافی را بر ایران اعمال میكرد به طور قابل توجهی با پیشنویس نهایی آن تفاوت دارد و به نظر میرسد که این تغییر در نتیجه اعمال نفوذ دولتهای صاحب پرچم و دیگرعوامل برای حمایت ناوگان شرکت NITC در عرصه تجارت بینالمللی است.
بنابراین گزارش، هیچ دلیل خاصی وجود ندارد که اثبات كند قوانینی كه موجب تحمیل تحریم بر ایران میشود قوانین درستی است؛ ولی این مسأله نمایانگر آن است كه بخش خاصی از پیشنویس اولیه تحریم كه در مورد كشتیهای ایرانی، چه آنان كه تحت پرچم ایران یا از طرف ایران و یا با سرمایه ایران فعالیت میكنند؛ حذف شده است.
گفتنی است، بر اساس پیشنویس اولیه تحریم اتحادیه اروپا، NITC حمایت Steamship Mutual و UK Club را كه دو بخش اساسی P&I است؛ از دست میداد و همچنین مانع از ارتباط این شركت با غرب و شمال انگلیس میشد. درحالیكه تحریم جدید فقط موجب تأخیر درعملیات این شركت میشود و نمیتواند جلوی تجارت ناوگان NITC را كه شامل 25 شناورVLCC، 9 فروند سوئزماكس و 5 فروند افراماكس است، بگیرد.
مدیر برنامهریزی شركت ملی نفتكش درعینحال گفت كه این شرکت همچنان در پی جایگزین كردن بدنه و بیمه پوششی از طرف تقبلكنندگان خارج از اروپاست.
در پیشنویس تحریم به بیمهگران اجازه داده شده كه کشتیهایی را كه به مقصد ایران عزیمت میكنند؛ در صورتی بیمه كنند که این کشتیها حامل بار غیرقانونی مانند تسلیحات و یا مواد مرتبط با سلاحهای هستهای نباشند.