تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۶۶۵۳
تعداد بازدید: ۳۵۴۹
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱
مدیرعامل شرکت دریا امید چابهار ضمن تشریح مشکلات شرکت و بیان اینکه مشکلات بانکی و تامین نقدینگی یک معضل اساسی برای ساخت شناور در کشور است و حمایتی نمی شود، گفت: آیا کشورهایی نظیر چین، کره و ... برای ساخت شناور و دریافت تسهیلات به این شکل عمل می کنند؟!
به گزارش مارین نیوز، بررسی چالش ها و مشکلات شرکت ها و بهره گیری از دیدگاه های کارشناسان خبره در دستور کار این پایگاه قرار گرفته است؛ در همین راستا گفتگو با رسول مرصوصی مدیرعامل شرکت دریا امید چابهار را در این خبر خواهید خواند. 


این مدیر بخش خصوصی در این گفتگو در خصوص تاسیس شرکت، اظهار داشت: اواخر سال 1377 این شرکت توسط سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران در منطقه آزاد چابهار در زمینه ساخت و تعمیرات انواع شناور با رعایت تمام ضوابط زیست محیطی تاسیس و به ثبت رسید و در اواسط سال 1390 توسط سازمان خصوصی سازی به بخش خصوصی فاقد اهلیت و توانمندی واگذار گردید. 
مرصوصی افزود: البته این واگذاری نادرست انجام شده بود به همین دلیل دو سال شرکت در حالت برزخی بود که سرانجام با روشنگری ‌هایی که انجام گردید سازمان خصوصی سازی در اواخر سال 92 مجددا اقدام به برگزاری مزایده در فرا بورس نمود و به این شکل شرکت نجات پیدا کرده و به گروه صنایع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران از طریق سازمان خصوصی سازی واگذار گردید. 


مدیرعامل شرکت دریا امید چابهار ادامه داد: بعد از واگذاری در سال 93 این مجموعه روی طرح های اولیه شرکت متمرکز گردید. در این طرح، 700 متر کرانه ساحلی شرکت داشت که احداث 2 شاخه جنوبی و شمالی موج شکن، لایروبی، ایجاد عمق مناسب، اسکله ها، سینکرولیفت برای شناورهای متوسط و سیستم بوت هویست برای شناورهای کوچک را شامل می گردید. اما چون این طرح و مطالعات مربوط به زمانی بود که شرکت دولتی بود، پس از واگذاری به بخش خصوصی با توجه به شرایط جدید منطقه چابهار ارزیابی مجدد صورت گرفت.
این مدیر بخش خصوصی افزود: قرار شد در طرح جدید نیازهای جدید منطقه را مد نظر قرار دهیم و هدف ایجاد هاب منطقه ای برای ساخت و تعمیر انواع شناور و کشتی های اقیانوس پیما در چابهار بود. در نهایت طرح دوباره بدست مشاور سپرده شد و براساس بررسی های انجام شده مشخص گردید با 700 متر کرانه ساحلی نمی شود داک های خشک لازم را برای شناورهایی با طول 300 متر احداث کرد، بنظر مشاوران باید با کرانه ساحلی 1500 متر کار انجام می گردید. براین اساس و با توجه به ظرفیت بالایی که منطقه چابهار در این خصوص دارد با ریاست وقت سازمان منطقه آزاد چابهار و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد گفتگوهایی انجام دادیم و مسئولین موافقت کردند و مجوز محیط زیست نیز برای احداث شاخه جنوبی موج شکن در فاصله 1500 متری از شاخه شمالی به صورت مکتوب گرفته شد و شرکت از شاخه شمالی 1100 متر آن را اجرا کرد و دست نگه داشت تا شاخه اصلی (شاخه جنوبی) اجرا شود، شاخه اصلی با موافقت مدیریت منطقه آزاد چابهار حدود 300 متر اجرا شده بود که متاسفانه ناهماهنگی هایی پیش آمد و علی رغم اینکه طبق قانون مصوبه مجلس تا عمق 800 متر از ساحل در اختیار منطقه آزاد است، سازمان بنادر و دریانوردی کار را متوقف نمود. لازم به ذکر است که برای اخذ مجوز سازمان بنادر و دریانوردی نیز اقدامات اولیه انجام شده بود.  


مرصوصی در ادامه اظهار داشت: متاسفانه در این مقطع مدیریت سازمان منطقه آزاد چابهار تغییر کرد و مدیریت جدید که نظر چندان مساعدی نسبت به کشتی سازی نداشت بر مصدر مدیریت آن سازمان نشست. می گفتند که منطقه فقط گردشگری می باشد و صنعتی نیست. این کار نهایتا به مسئولین بالا کشیده شد (ریاست جمهوری، مجلس و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد) که همه از شرکت حمایت کردند و در جلساتی که گذاشته شد مطالب منطقه آزاد چابهار تایید نگردید؛ حال با گذشت بیش از دو سال، به غیر از بخشی از شاخه شمالی که ساخته شده بود اقدام دیگری صورت نگرفت و احداث شاخه جنوبی تاکنون معطل مانده است. 
وی ادامه داد: امسال نیز جلساتی برگزار شد و سرانجام مدیرعامل منطقه آزاد چابهار تغییر نظر داده و موافقت خود را با طرح و توسعه، اعلام کرد اما معتقدند در کنار آن قسمتی برای گردشگری و توریسم در این طرح در نظر گرفته شود. براین اساس بود که طرح یک مارینا در کنار کشتی سازی با امکانات توریستی دریایی آماده و ارسال گردید که علی رغم آن هنوز چند ماهی است که معطل نظر نهایی آنها هستیم. 
مدیرعامل شرکت دریا امید چابهار، بیان نمود: امیدوارم این تغییر نظر واقعاً رخ داده باشد و این معضل حل شود و بتوانیم سازه ها، اسکله ها و 3 داک خشک مورد نیاز را احداث کنیم. با اضافه شدن 800 متر به کرانه ساحلی می توانیم پذیرای کشتی هایی با طول حدود 300 متر نیز باشیم و کشتی های در ابعاد بزرگ را بسازیم و تعمیر کنیم. 


مرصوصی تاکید نمود: همچنین امیدواریم پس از رفع این مشکلات، بانک ها و وزارت خانه های ذیربط مساعدت نمایند تا بتوانیم زیرساخت های لازم را احداث کنیم. 
این مدیر بخش خصوصی با بیان اینکه گرفتن تسهیلات بانکی جهت ساخت شناور یکی از معضلات اصلی تولید است، اظهار داشت: با تمامی تلاش صورت گرفته تاکنون به نتیجه ای نرسیده ایم و بطور مثال تسهیلات مورد نیاز برای ساخت شناور Supply Boat DP2 به دلیل مشکلات فی مابین بانک عامل (بانک صنعت و معدن) و صندوق توسعه ملی دچار مشکل شده است. 
وی با اشاره به اینکه این یک معضل اساسی برای ساخت شناور در کشور است، تاکید نمود: سیستم بانکی همکاری لازم را ندارد و بطور مثال حتما باید برای تضمین پرداخت تسهیلات، زمین قابل فروش در داخل یکی از نقاط داخل شهر تهران داشته باشید تا به شما وام بدهند. سیستم بانکی بایستی انعطاف نشان دهد، بانک ها متاسفانه تجارت خانه شده اند و وارد بازارهایی مانند مسکن و ... می شوند و مانند یک شرکت تجاری کار می کنند. آیا کشورهایی نظیر چین، کره، امارات و ... برای ساخت شناور و دریافت تسهیلات به این شکل عمل می کنند؟! برخی از کشورها وام هایی با سود صفر درصد یا حتی با نرخ منفی برای تولید و اشتغالزایی در اختیار سازندگان قرار می دهند، حفظ اشتغال و توليد اولويت نظام بانکی در کشورهای توسعه یافته  است. 
مرصوصی تصریح کرد: زمانی با مدیریت سازمان بنادر و دریانوردی و همراهی بانک ملت چندین فروند شناور ساخته شد ولی به دلیل مشکلاتی که در تجربه اول پیش آمد این روند متوقف شد در حالیکه با اصلاحاتی می توانستند این روند را ادامه داده و توسعه دهند. از سوی دیگر متاسفانه سیستم بانکی ما فاقد تحرک لازم برای پشتیبانی از تولید علی الخصوص در بخش صنایع دریایی است. اگر اقدامی جهت اصلاح سیستم بانکی صورت نگیرد امکان ندارد تولید رونق بگیرد.


مدیرعامل شرکت دریا امید چابهار با اشاره به توان شرکت، بیان داشت: از سال 83 تاکنون 3 فروند لیندینگ کرافت و یک شناور لایروب که بتواند تا عمق 14 متر را لایروبی کند را ساخته ایم و تحویل کارفرما داده ایم. لایروب ساخته شده از نظر کاپیتان آن، کارایی بیشتری نسبت به لایروب ذوالفقار داشته و سرعت عملیات بالاتری در لایروبی دارد. قابلیت باز و بسته کردن و حمل با تریلی به هر نقطه کشور یعنی دریای شمال، سد، رودخانه و ... از دیگر مزایای این کشتی است. 
وی همچنین با اشاره به بحث انتقال فناوری، تاکید نمود: برای اینکه از تکنولوژی های روز عقب نمانیم با یک شرکت ایتالیایی به نام جیان روسی قرارداد مشارکت امضاء کردیم. این شرکت چهل سال سابقه در ساخت شناورهای آلومینیم و فولاد دارد و در زمینه طراحی، تامین قطعات و نظارت با ما همکاری خواهد نمود. 
وی ادامه داد: در سال های قبل شناور لایروب را تحت لیسانس شرکت هلندی وستا ساختیم که تجربیات و دانش فنی را نیز منتقل کردیم و طراحی لندینگ کرافت ها هم با شرکت سنگاپوری بود. 
مدیرعامل شرکت دریا امید چابهار تصریح نمود: برای ساخت دو فروند Supply Boat DP2 که شناوری پیچیده است و با سیستم Dynamic Positioning می تواند بدون استفاده از لنگر موقعیت مکانی خود را ثابت نگه دارد از تجربیات شرکت ایتالیایی فوق الذکر که تجربه طراحی و ساخت این نوع شناور را دارد استفاده خواهیم کرد. 





ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: