
به گزارش مارین نیوز، دکتر شهراد کوکبی جهرمی، دبیر انجمن مهندسی دریایی ایران، در برنامه «بازار گفتگو» شبکه رادیویی گفتگو، با انتقاد از عملکرد شورای هماهنگی اجرای سیاستهای کلان توسعه دریامحور و سواحل مکران، تأکید کرد که بدون تدوین طرح جامع توسعه دریامحور، برنامهریزیها در حوزه دریایی کشور ناقص و پراکنده باقی میماند.
او توضیح داد که انجمن مهندسی دریایی با حضور متخصصان دانشگاه و صنعت، تلاش میکند پیوند علم و صنعت را حفظ کند و مسیر علمی تصمیمگیری در حوزههای کشتیسازی، سوختهای جایگزین و کربنزدایی را هموار سازد. یکی از ابتکارات انجمن، کارگروه ملی توسعه سوخت جایگزین است که با مشارکت نهادهای صنعتی و کمیته دانشجویی انجمن، مسیر علمی گذار به سوختهای پاک را بررسی میکند.
کوکبی همچنین به چالشهای تحریم و فناوریهای نوین جهانی اشاره کرد و گفت صنعت کشتیسازی ایران با کمبود قطعات و فشار بینالمللی روبهروست، اما با پروژههای ملی و بهرهگیری از تجربه مهندسان داخلی، تلاش میشود آثار محدودیتها کاهش یابد. او تأکید کرد که عبور از LNG به سمت سوختهای آینده مانند آمونیاک و متانول ضروری است تا کشور از فشارهای بینالمللی مصون بماند.
دبیر انجمن با اشاره به سیاستهای کلی توسعه دریامحور ابلاغشده در آبان ۱۴۰۰، گفت که بند ۴ این سیاستها، تدوین طرح جامع عملیاتی را الزامی کرده اما هنوز این طرح تکمیل نشده است. به گفته او، بدون یک نگاه علمی و فراجناحی و هماهنگی میان شمال و جنوب کشور، اقدامات اجرایی نمیتوانند اثرگذار و پایدار باشند.
در جمعبندی، کوکبی تأکید کرد: انجمنهای علمی میتوانند چالشهای بنیادی صنعت دریایی را شناسایی و راهکار ارائه کنند، اما تا زمانی که طرح جامع توسعه دریامحور تدوین نشود، هیچ برنامه عملیاتی کامل و مؤثری شکل نخواهد گرفت.
/